Data määrittämässä yrityksen arvoa

Kolmannessa Bites by Vividi -podijaksossa Sari Mäyrä ja Jenni Heikkilä keskustelevat siitä, miten yrityksen voi pitää "jatkuvassa myyntikunnossa".

 
 

Jokaista yrittäjää varmasti kiinnostaa, miten yrityksen arvon voi pitää huipussaan, oli myyntiaikeita tai ei.

Vaikka yrityksen myynti ei olisi juuri nyt ajankohtaista, on hyvä pitää firma jatkuvasti hyvässä kunnossa, mikäli sattuisi yllättävä sairastapaus, eläkkeelle jäänti tulisi ajankohtaiseksi tms.

Podcast-jaksossa käymme läpi, miten yrityksen arvon voi varmistaa omistajanvaihdoksen koittaessa.

Yrityksen arvoa määrittäessä tärkeitä tietoja ovat mm:

Kelle myydään?

Ketä asiakkaat ovat ja mitä he ostavat eniten? Ketkä ovat kannattavimpia asiakkaita? Ovatko asiakkaiden yhteystiedot ajan tasalla? Löytyykö asiakaskohtaisia hinnastoja ja ostohistoriaa?

Mitä myydään?

Mitä myydään eniten? Löytyykö ajantasainen inventaarilista? Onko tavara kuranttia ja mikä on varaston kiertonopeus?

Missä myydään?

Missä kunnossa yrityksen verkkokauppa on ja miten sen ylläpito tapahtuu? Firman toimitilaa ostaessa on harkittava, ovatko tilat käyttötarpeen mukaiset ja nostavatko vai laskevatko tilat brändiarvoa? Ovatko toimitilat viihtyisät asiakkaille ja työntekijöille?

Missä tietoja säilytetään?

Miten tietoa hallitaan ja millä teknologialla, tapahtuuko se tietoturvallisesti ja miten tiedot on varmistettu?

Mitä on tehty ja milloin?
Miten yritykseen tehtyjä kehitystoimenpiteitä ja projekteja on dokumentoitu?

Kaikki tämä summaa sen, kuinka houkutteleva firma on ostokohteena ja kuinka helppoa ja nopeaa uuden omistajan on ottaa yritys haltuun.

Data määrittämässä yrityksen arvoa
Vividi Oy, Johanna Valkonen 26 heinäkuuta, 2020
Tunnisteet
Arkistoi


Kuuntele Bites by Vividi -podcastiamme Youtubessa, Spotifyssa tai Google Podcast-palvelussa: