Jakso 10. Verkkovalmennuksista tuottavaa liiketoimintaa

Bites by Vividin kymmenes podijaksossa jutellaan verkkovalmennusten liiketoimintamahdollisuuksista.

Vividin Johanna Valkonen haastattelee Petra Kärkistä aiheesta. Petralla on oma yritys Valmennus Gongi, jolle hän on rakentanut verkkovalmennustoimintaa usean vuoden ajan. Petra toimii myös Vividin myyntijohtajana.

 
 

Jakson kesto 22:42

1:43 Näin Petra aloitti verkkovalmennukset
3:44 Livenä, etänä vai molempia? – Liiketoimintamalli
5:31 Petran kokemuksia alustan valinnasta
8:32 Tunnista, milloin alusta työllistää liikaa
11:47 Miten kannattaa suhtautua investointeihin?
16:34 Petran vinkit verkkovalmentajalle

Petran tausta verkkovalmentajana

Näin korona-aikaan meidän ei ole mahdollista käydä entiseen tapaan asiakkaiden luona myynti- tai koulutuskäynneillä. Onneksi Petralle verkkovalmennuskuviot ovat tuttuja jo neljän vuoden ajalta, sillä hänellä on asiakkaita koko Suomen pituudelta ja leveydeltä. Matkustaminen Lahdesta Lappiin voidaankin välttää vetämällä koulutuksia täysin virtuaalisesti.

Moni yrittäjä ei tule ajatelleeksi, että verkkovalmennuksissa käytettävää teknologiaa voidaan hyödyntää lisämyyntiaspektin lisäksi myös työntekijöiden perehdytyksissä tai uusasiakashankinnassa.

Petra on luonut verkkovalmennuksia erityisesti yksin- ja pienyrittäjille, joilla ei ole tyypillisesti mahdollisuutta palkata asiantuntijaa paikan päälle. Heitä varten Petra on räätälöinyt omia huokeampia verkkovalmennuksia valmennusgee.fi -sivustolle.

Petra aloitti Holvi-verkkokaupalla, johon verkkovalmennusalusta ei ollut liitetty. Näinpä hän lähetti osallistujille kurssin tiedot manuaalisesti, mikä osoittautui käytännössä kuormittavaksi tavaksi toimia. Viime vuoden sisällä Petra onkin tehnyt suuria panostuksia nimenomaan alustaan, mihin paneudumme myöhemmin lisää.

Hybridimalli on täydellinen tapa yhdistää live- ja verkkovalmennusten parhaat puolet

Osa hyvinvointiyrittäjistä siirsi ketterästi koko toimintansa verkkoon keväällä 2020, mutta kaikki yrittäjät eivät näin pysty toimimaan. Toimialasta riippumatta monille yrityksille soveltuukin hybridimalli, joka yhdistää verkkovalmennukset livevalmennukseen. Hybridimallissa osa sisällöistä on standardisoitu, ja ne tarjoillaan verkkomateriaaleina helposti napsittavissa pätkissä livevalmennusten välillä. Livevalmennus jättää puolestaan tilaa räätälöinnille.

Pelkästään fyysisten tapaamisten varassa toimiminen ei ole kannattava ja kestävä tapa kasvaa, vaan joustavia live- ja etätapaamisia yhdisteleviä liiketoimintamalleja tarvitaan. Se asettaa myös vaatimuksia teknologialle.

Millainen verkkovalmennusalusta tukee parhaiten yrityksen kasvua?

Petran verkkovalmennustoimintaa alettiin rakentaa Wordpress-alustalle, jolla yrityksen verkkosivut oli toteutettu. Muissa Petran kartoittamissa alustaratkaisuissa hintaan saattoi tulla lisäkustannuksia kurssi- tai osallistujamäärän mukaan, mikä tuntui vieraalta ajatukselta. Jos kurssin saisi menestymään, tulisi myynnistä riippuen häviämään enemmän tai vähemmän rahaa. Koska pelkkä Wordpress ei riitä, päätyi Petra lopulta LearnDash-nimiseen lisäosaan WooCommerce-verkkokauppaan yhdistettynä.

Alustaratkaisu ei kuitenkaan tällä hetkellä palvele parhaalla mahdollisella tavalla asiakkuudenhallinnan ja sähköpostimarkkinoinnin osalta, vaan työvaiheisiin joutuu käyttämään enemmän omaa aikaa. Kun asiakastietoja kertyy useisiin eri paikkoihin, täytyy ohjelmistoja käytettäessä olla todella systemaattinen ote. Sähköpostimarkkinointi ja lisämyynti ovat kuitenkin äärimmäisen tärkeitä asioita, joita ei voi jättää tekemättä.

Alustakumppanin valinta oli myös vaikea päätös. Petra etsi ihmistä, joka ymmärtäisi alustan mahdollisuudet syvällisesti – on tärkeää, että omat kurssikokonaisuudet onnistuu rakentaa niin, että palvelu aidosti hyödyttää loppuasiakasta. Tämä vaatii kumppanilta asiakasymmärrystä ja kykyä konsultoida.

Pelkästään palvelun vieminen verkkoon ei riitä; palvelu on suunniteltava asiakkaan kohtaamispisteiden näkökulmasta, asiakaskeskeisesti. Jotta asiakaskokemus on positiivinen, verkkopalvelun tulee olla viimeistelty. Mitä enemmän sivustolla on erilaisia lisäosia, sitä todennäköisemmin lisäosia täytyy myös teknisesti sovitella toimimaan yhteen. Tämä voi näkyä käytännössä haasteisiin käännösten kanssa, kun osa termeistä on suomeksi ja osa englanniksi. Asiakaspolun testaamiseen onkin varattava valmennusalustaprojektissa riittävästi aikaa ja budjettia.

Mitä enemmän alustaa laajennetaan, sitä enemmän se vaatii toimittajalta näkemystä ratkaisumalleista ja alustan teknistä tuntemusta. Kyseiseen toteutukseen Petra tarvitsi jo kolmea eri kumppania visuaalisuuden, tekniikan ja lisäosien osalta. Toteutuksen hallinta edellytti kovaa organisoitumista ja kokonaisuuden johtamista; vahvaa projektipäällikkyyttä.

Petran yhteistyö Vividin kanssa starttasi kunnolla vasta syksyllä 2020, jolloin Petra oli ehtinyt tehdä jo investoinnit Wordpress-alustaan. Kun alustaan on ehditty tehdä investointeja, on ymmärrettävää että siihen halutaan sitoutua jonkin aikaa. On kuitenkin myös fiksua tunnistaa tilanteet, milloin menetetty myynti on suurempi kuin alustaan tehdyt investoinnit.

Petra muistuttaa Wordpress-alustaa harkitseville pilke silmäkulmassa, että ainakin lisäosilla on työllistävä vaikutus yrittäjän päivään.

Vividillä me tarjoamme yhdestä paikasta kaikki ammattimaisen verkkokurssialustan palvelut – visuaalisen ilmeen ja teknisen toteutuksen. Petra toimii asiakasprojekteissamme projektipäällikkönä, tuoden mukaan reippaasti kokemusta ja näkemystä verkkovalmennustoimintaasi.

Mitä verkkovalmennustoimintaa aloittavan on hyvä tietää?

  1. Rohkeutta ja uskallusta viedä valmennukset verkkoon. Vaikka olisit tottunut tekemään vaikutuksen fyysisessä kohtaamisessa, on sinun mahdollista tehdä se myös verkon yli. Vapauta itsesi ennakkoluuloista!

  2. Älä tee kaikkea itse. On hyvä ymmärtää mitä konepellin alla tapahtuu, mutta tärkeämpää on käyttää asiantuntevaa kumppania, joka vapauttaa sinulta aikaa myynnille ja markkinoinnille. Haasta palveluntarjoajia, jotta näet kuka vain luukuttaa omaa tuotettaan euronkuvat silmissä.

  3. Varaudu investointeihin. Tosi halvalla ei saa hirveän hyvää. Älä mene halvimman ratkaisun perässä, vaan mieti kuinka nopeasti valmennusalusta pystyy tienaamaan sinulle käytetyn rahan takaisin.

Verkkovalmentaminen mahdollistaa rajattoman määrän palveluja ja näiden yhdistelmiä, kun palvelut osataan tuotteistaa verkkoon kunnolla.

Joko sinä olet tarttunut tähän mahdollisuuteen?

Oletko aloittamassa verkkovalmennustoimintaa tai pohditko alustan vaihtoa? Tutustu Verkkokurssialusta-ratkaisuumme!

Jakso 10. Verkkovalmennuksista tuottavaa liiketoimintaa
Vividi Oy, Johanna Valkonen 30 maaliskuuta, 2021
Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin