Verkkokauppa-alustat: Odoo WooCommercen haastajana

Bites by Vividin yhdeksännessä podijaksossa vertaamme Odoota ja WooCommercea. Mikä Odoossa on parempaa kuin WooCommercessa? Milloin “lisäosastrategia” voi olla verkkokauppiaalle kohtalokas ja haitata kasvua? Miksi Odoon verkkokauppa-alusta ei ole yleistynyt Suomessa?

Jaksossa aiheeseen pureutuvat Jenni Heikkilä ja Johanna Valkonen Vividiltä.

 
 
 

Jakson kesto 19:16

0:41 Verkkokauppa-alustat: Kokemuksia WooCommercesta
5:32 Miten sujui vaihto WooCommercesta Odooseen?
8:10 Mitkä ovat Odoo verkkokaupan suurimmat hyödyt?
12:14 Mistä tunnistaa, että nykyinen verkkokauppa on kasvun esteenä?
15:26 Yhteenveto

Mitkä ovat käytetyimmät verkkokauppa-alustat Suomessa?

Facebookissa toimii aktiivinen Verkkokauppiaat-ryhmä, jossa ryhmän jäseniltä kyseltiin Suomen käytetyimpiä verkkokauppa-alustoja. Käytetyimmät alustat olivat järjestyksessä seuraavat:

  1. WooCommerce

  2. Shopify

  3. MyCashflow

  4. Finqu

  5. Vilkas

Näistä alustoista meillä on kokemusta useiden WooCommerce- ja Shopify-verkkokauppojen rakentamisen, ylläpidon ja konsultoinnin muodossa.

Nykyään me kuitenkin keskitytään rakentamaan verkkokauppoja Odoolla, joten nostetaan saman tien kissa pöydälle:

Miksi Odoo verkkokauppa-alusta ei ole käytetyimpien alustojen joukossa, eikä se ole yleistynyt Suomessa?

Kerron sinulle ensimmäiseksi omia kokemuksiani verkkokauppojen rakentamisesta.

Miten erilaiset verkkokauppa-alustat ovat tulleet meille tutuiksi?

Olen rakentanut verkkokauppoja suunnilleen 10 vuoden ajan. Suurimman osan ajasta myin kassajärjestelmiä ja maksupäätteitä, pyörittäen sivussa yrityksen verkkokauppaa. Lisäksi olen ollut mukana asiakkaiden erilaisissa verkkokauppaprojekteissa ja opin niistä seuraavaa:

  1. Kassajärjestelmän integrointi WooCommerceen sopii jonkin aikaa pienelle aloittavalle yritykselle, mutta tilausmäärien kasvaessa paineet toiminnanohjaukseen kasvavat. Tämä johtaa helposti erilaisten lisäosien ja ohjelmistojen käyttöönottoon, ja lopputuloksena on epävakaa järjestelmähimmeli.

  2. Verkkokurssialustan rakentaminen Wordpress-pohjalle vaatii tekijältä rakkautta tekniikkaa kohtaan ja lehmän hermoja. 80% alustasta saadaan tehtyä helposti, mutta aikaa tuhraantuu viimeistelyyn; outoja kielikäännöksiä, väärässä paikassa olevia buttoneita, lisäosien välisiä konflikteja… Varaa reilusti omaa aikaasi tai budjettia alustan ylläpitoon ja kehittämiseen.

  3. Monikauppiasalustan rakentaminen WooCommercella onnistuu suhteellisen helposti, jos haluat luoda oman niche-markkinapaikan. Alkuun pääsee, kun on timanttinen liikeidea, hyvä ennakkomarkkinointi ja pinkka kunnossa, mutta verkkokaupan läpimurron todella ratkaisee pilottikauppiaiden porukka, heidän tuotevalikoimansa ja markkinointi. Toistan edelleen: vältä lisäosastrategiaa.

  4. Verkkokaupan ulkoasu-uudistus ja asiakaskokemuksen kehittäminen Shopifyllä oli positiivinen kokemus. Shopifyllä on laaja valikoima teemoja ja ilman teknistä osaamistakin pystyy tekemään melko hyvännäköisen verkkokaupan. Laajan valikoiman vaatekauppa hyötyi paljon tuotefilttereistä, jossa asiakas pystyi suodattaa tuotteita koon, värin tai tyylin mukaan. Shopify kuitenkin on pelkkä verkkokauppa, ei ERP, mikä tarkoittaa integrointitarpeita toiminnanohjaukseen yrityksen kasvaessa.

  5. Kansainvälisen verkkokauppaprojektin johtaminen Shopifyllä tarkoitti käytännössä Suomen kaupan rinnalle tehtyä toista, Venäjälle lokalisoitua kauppaversiota. Ylläpito onnistuu yhden kirjautumisen kautta, mutta kauppojen välille täytyi asentaa varaston synkkausohjelma. Käytännössä synkkausohjelman toimintaa täytyy seurata ja olla tarkkana, mitä tuotteita ei haluta myydä rinnakkaiskaupassa. Kannattaa asennoitua niin, että jokainen uusi markkina tarkoittaa yhden uuden myymälän avaamista, jos verkkokaupasta haluaa todellista liiketoimintaa harrastelun sijaan. Kansainvälisen verkkokauppaa rakentaessa täytyy maakohtaisesti miettiä mm. valikoimaa, maksu- ja toimitustapoja, asiakaskokemusta, hinnoittelua, verotusta, valuuttoja, raportointia ja monta muuta asiaa.

Näissä projekteissa tuli opittua todella paljon, ennen kaikkea siitä mitä WooCommercen kanssa ei kannata tehdä.

Jos tuskailet parhaillaan WooCommerce-lisäosien kanssa, suosittelen lukemaan artikkelin WooCommerce-kokemuksia verkkokaupan ylläpitäjän näkökulmasta.

Syksyllä 2020 myimme pois kannattavan laiteliiketoiminnan – miksi ihmeessä?

Olimme kehittäneet kassajärjestelmä- ja maksupäätetoimintaa ja sen tuotevalikoimaa, prosesseja, markkinointia ja toiminnanohjausta niin pitkään, että olimme lopulta valmiit myymään liiketoiminnan pois.

Lisäksi päätökseen vaikutti se, että olimme hurjan innostuneita Odoosta; järjestelmästä, jolla vihdoin hoitui koko jäljelle jäävän liiketoimintamme toiminnanohjaus. Paloimme halusta päästä auttamaan muita yrityksiä Odoon käyttöönotossa ja näin Vividi sai alkunsa.

Myönnetään, että alkuun itsellänikin oli ennakkoluuloja Odoon alustaa kohtaan. Vaikka Wordpressin ja WooCommercen tekninen ylläpito veikin aikaa, olin itse tykästynyt alustaan kovasti. Kun firmassani muut alkoivat hienovaraisesti vihjailla siirtymisestä Odooseen, en innostunut ajatuksesta yhtään. Kyseessä oli tuntematon alusta, eikä kokemuksia sen käytöstä Suomessa juuri löytynyt. Olin testannut Odoon nettisivueditoria vuonna 2019, ja käyttökokemukset eivät olleet siihen aikaan kovin lupaavat. Editori oli melko buginen ja Suomen kielikäännökset eivät olleet ihan ajan tasalla.

Miksi suostuin vaihtamaan alustaa?

Nykyään meidän nettisivut on tehty Odoolla, mikä tarkoittaa että päädyin lopulta tekemään kompromissin.

Perusteet alustan vaihdolle olivat kiistattomat liiketoiminnan kokonaishyötyjen näkökulmasta:

  • Säästän aikaa 1 h/vko verkkokaupan teknisestä ylläpidosta ja testaamisesta, koska alusta päivittyy automaattisesti.

  • Säästän aikaa 1 h/vko uutiskirjemarkkinoinnin listojen ylläpitoon ja synkronointiin liittyvästä työstä

  • Säästän aikaa 3 h/vko, kun asiakastieto kirjataan yhteen kertaan CRM-sovellukseen (ennen CRM, myyntitilaus, projektinhallinta) ja tieto on käytettävissä kaikissa yrityksen toiminnoissa.

  • Säästän aikaa 1 h/vko, kun tarjouksiin liittyvä kommunikointi on yhdessä paikassa sähköpostin sijaan, eikä tuuraustapauksissa tietoja tarvitse kysellä kollegoilta.

  • Säästän aikaa 2 h/vko, kun tuotetietoja ja hintoja ei tarvitse ylläpitää erikseen tarjousdokumenteille, kassajärjestelmään ja verkkokauppaan.

  • Säästän aikaa 2 h/vko, kun saan raportoinnin yhdestä järjestelmästä sen sijaan, että yritän yhdistellä tietoja eri järjestelmistä esim. Exceliin.

Käytännössä Odoon avulla 1,5 työpäivää viikosta vapautui nyt asiakashankintaan, digimarkkinointiin ja sisällöntuotantoon. Lisäksi yrityksemme sai seuraavia liiketoimintahyötyjä:

  • Ajansäästöt yrityksen eri toiminnoissa

  • Rahan säästöt – ei enää tarvetta perustoimintojen integraatioille, niiden ylläpidolle ja kehittämiselle (pl. Netvisor-integraatio)

  • Reaaliaikainen raportointi tarpeen mukaan ja dataan pureutuminen eri toimintojen näkökulmasta – mittaamattoman arvokas vaikutus liiketoiminnalle

Alusta ei tuohon aikaan ollut nykypäivän tasolla, joten otettiin siinä pientä riskiä, mutta se todella kannatti.

Odoon versio 14 on vuonna 2021 todella helppokäyttöinen, monipuolinen ja sen toimintavarmuus on kasvanut huomattavasti; käyttökokemus on Shopifyn tasolla.

Lue lisää Odoo Verkkokauppa -alustasta

Mitkä ovat Odoo verkkokaupan suurimmat hyödyt verrattuna WooCommerceen?

Odoolla on paljon tasavertaisia toimintoja Wordpressin ja WooCommercen kanssa, mutta haluamme nostaa esille erityisesti seuraavat Odoo hyödyt:

Responsiivinen ja nopea asiakaskokemus

Verkkosivujen suunnittelu on fiksuinta tehdä “mobile first” -periaatteella, sillä puhelimilla selataan sisältöjä niin paljon.

Odoon koodi on optimoitu ja vakio-ulkoasuteemat suoriutuvat hyvin testeissä, mikä edesauttaa saavuttamaan korkeampia SEO-sijoituksia (SERP).

Odoolla tehdyt sivut skaalautuvat automaattisesti mobiiliin. Lisäksi nettisivueditorilla on mahdollista piilottaa tiettyjä sisältöjä mobiiliversiosta, eli panostaa käyttäjän mobiilikäyttökokemukseen.

Ulkoasun viilauksia voi tehdä Custom CSS -tiedostoon.

Helppo ylläpitää

Kokemuksiemme mukaan Odoon käyttöliittymä on yhtä helppokäyttöinen Shopifyyn verrattuna. Wordpress ja WooCommerce puolestaan vaativat hieman suurempaa perehtymistä.

Odoon käyttö on helppo oppia itse, vaikka ei kävisi aiheesta pitkiä koulutuksia. Alusta on rakennettu intuitiiviseksi, eli se ohjaa käyttäjää toimimaan. Odoosta löytyy lisäksi runsaasti käyttöohjeita, videoita ja dokumentaatiota.

Vahvat hakukoneoptimointitoiminnot

Odoon standardiversiosta löytyy hyödyllisiä SEO-toimintoja:

  • Monipuoliset sisällöntuotantomahdollisuudet (blogi, forum, uutiskirjearkistot)

  • 404-sivun muokkaaminen käyttäjäystävällisemmäksi

  • SEO-metatiedot (title, description, keywords)

  • Muokattava robots.txt

  • Automaattiset sivukartat (sitemap)

  • Koodin optimointi

  • CDN-tuki

  • Automaattiset uudelleenohjaukset (esim. blogin otsikkoa päivitettäessä)

  • Kuvien ALT-tagit

Lisäksi Odoosta löytyy yhteydet Google Search Consoleen, Analyticsiin, Tag Manageriin ja Mapseihin. Myös sähköpostit ja kalenterit saa synkronoitua Odoon kanssa (Gmail ja Outlook).

Tuki kansainvälistymiselle

Kansainvälistä verkkokauppaa rakentaessa täytyy tarkastella kahta näkökulmaa: asiakkaan ja ylläpitäjän.

Asiakkaan näkökulmasta prosessi tulisi kulkea suunnilleen seuraavasti:

  1. Asiakas löytää kauppaan kohdennetun mainoksen perusteella TAI silmään pomppaa houkutteleva Google-hakutulos hänen ymmärtämällään kielellä

  2. Asiakkaan maa tunnistetaan ja hänet ohjataan oikeaan kieliversioon

  3. Asiakas näkee hinnat omassa valuutassaan

  4. Asiakas lukee tuotekuvauksen hänen ymmärtämällään kielellä ja päätyy tilaamaan
  5. Asiakas näkee kassalla hänelle tutut ja ja turvalliset maksu- ja toimitustavat
  6. Asiakas saa sähköpostiinsa tilausvahvistuksen ja seurantakoodillisen toimitusvahvistuksen hänen ymmärtämällään kielellä
  7. Mikäli tilauksen kanssa ilmenee kysymyksiä, asiakaspalvelussa palvellaan häntä vähintäänkin englannin kielellä chatin tai sähköpostin kautta. Asiakaskokemus on yhtä hyvällä tasolla riippumatta asiakaspalvelijasta.

Kauppiaalle asiakaskeskeinen näkökulma aiheuttaa mm. seuraavanlaisia vaatimuksia verkkokaupalle:

  1. Maksullisen mainoksen konversiopikselin asettaminen verkkokauppaan

  2. SEO-metatietojen kääntäminen eri kielille, jotta hakutulos pomppaa Googlessa ja aktivoi tulemaan sivustolle

  3. Automaattinen maan tunnistaminen ja ohjaus (GeoIP)

  4. Kieliversioiden ylläpito (blogit, tuotetiedot ja -kuvaukset, dokumenttipohjat)

  5. Erilaiset lokalisoidut ja personoidut sisältöelementit

  6. Monivaluutta

  7. Kansainväliset maksu- ja toimitustavat

  8. Logistiikan kytkeminen toiminnanohjaukseen

  9. Asiakaspalveluliitännäiset (chat, tiketit, sähköpostien synkronointi)

Tärkeintä on huolehtia, että verkkokauppa-alusta tukee yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä, ja että se integroituu toiminnanohjaukseen ja liiketoimintaan.

WooCommerce-ympäristössä kansainvälinen verkkokauppa vähintäänkin vaatii ammattitaitoisen toimittajan, jotta et joudu itse ratkaisemaan liiketoiminnan tarpeita yksi kerrallaan lisäosien avulla.

Mistä tunnistaa, että on aika vaihtaa verkkokauppa-alustaa?

Eli mistä tunnistaa, että nykyinen verkkokauppa on kasvun esteenä?

  • Jos joudut ylläpitää tuote- tai asiakastietoja eri järjestelmissä; tällöin on olemassa riski, että tuote myydään väärällä hinnalla.

  • Jos asiakasviestintä hajautuu eri paikkoihin. Tiedon tulisi olla saatavilla oikeassa asiayhteydessä verkkokauppatilauksella, esim. asiakkaan lähettämät sähköpostit kertyvät tilauksen yhteyteen. Tämä korostuu erityisesti tilanteissa, joissa joku muu tuuraa sinua ja joutuu kyselemään sinulta lisätietoja, koska hän ei löydä sähköpostia X.

  • Jos joudut synkronoimaan verkkokaupan ja uutiskirjeohjelman asiakasrekistereitä. Dataa kertyy turhaan kahteen eri paikkaan samalla kun myynti ja markkinointi siiloutuvat, ja niiden yhteispeliä ei voida raportoida.

  • Jos myynti hajautuu eri järjestelmiin. Myyjä joutuu arvailla todellista varastosaldoa, jos myynnin ja tuotteiden varastotilanne ei ole keskitetty yhteen paikkaan. Työntekijä on voinut varata tuotteen toiselle asiakkaalle, jolloin samasta tuotteesta tulee tuplatilaus ja sitä joutuu selvitellä asiakkaan kanssa.

  • Jos järjestelmä toimii epävakaan teknologian varassa. Itse rakennettu kauppa saattaa toimia pienillä tilausmäärillä, mutta liiketoiminnan kasvaessa tilanne on toinen. Teknologian kehittämiseen tulee varata riittävät resurssit ja budjetti.

  • Jos järjestelmäsi ei tue kansainvälistymistä. Kieliversioita voi avata, mutta se ei tarkoita menestymistä kansainvälisessä kaupassa. Jos haluat tehdä myyntiä tosissasi, teetät markkinoille lokalisoidut kauppaversiot, ja järjestelmäsi tukee useiden kauppojen hallintaa keskitetysti.

Kaiken summaa yhteen raportointi – miten voit johtaa yritystäsi, jos raportointi hajoaa eri paikkaan?

Keskitä raportointi siis yhteen paikkaan, ja tee päätöksiä tiedon perusteella.

Yhteenvetona

Verkkokauppa-alusta on tärkeä valinta, mitä ei kannata tehdä puolihuolimattomasti.

Voit testata verkkokauppasi liikeideaa ylläpitämällä kauppaa samalla itse, mutta kun idea on testattu toimivaksi, kannattaa alustaratkaisut ottaa mahdollisimman pian pohdintaan.

Mieti samalla, miten verkkokauppa-alusta istuu yrityksesi muuhun toiminnanohjaukseen ja minkälaisia prosesseja tarvitaan, jotta voit skaalata kasvua kunnolla.

Muista varata toteutukseen realistinen budjetti.

Palataan lopuksi vielä alkuperäiseen kysymykseemme...

Miksi Odoon verkkokauppa-alusta ei ole yleistynyt Suomessa?

Olemme nyt syynänneet Odoon verkkokauppa-ominaisuudet perinpohjaisesti läpi ja verranneet sitä WooCommerceen. Kokemuksemme Odoon verkkokauppa-alustasta ovat olleet loistavia. Miksi se kuitenkaan ei ole laajemmin käytössä?

Odoo on tällä hetkellä tunnetumpi ERP-järjestelmänä, kuin verkkokauppa-alustana. Meille suomalaisille tutumpaa on hakea erillistä verkkokauppa-alustaa ja integroida se muihin järjestelmiin. Lisäksi monella on ennakkoluuloja erppeihin liittyen; ne ovat kankeita ja vaikeasti käytettäviä.

Odoon kanssa tilanne on kuitenkin päinvastainen: sovellukset toimivat saumattomasti yhteen toistensa kanssa ja ohjelmisto on huomattavan käyttäjäystävällinen ja intuitiivinen.

Odoo on kova haastaja WooCommercelle ja Shopifylle!

Onko sinulla kasvava yritys, ja harkitset verkkokauppa-alustan vaihtoa? Lue lisää Odoo Verkkokaupasta.

Verkkokauppa-alustat: Odoo WooCommercen haastajana
Vividi Oy, Johanna Valkonen 18 helmikuuta, 2021
Arkistoi


Kuuntele Bites by Vividi -podcastiamme Youtubessa, Spotifyssa tai Google Podcast-palvelussa: