WooCommerce-kokemuksia verkkokaupan ylläpitäjän näkökulmasta

Mitä kasvavan yrityksen on hyvä tietää verkkokauppa-alustojen rajoitteista?

Jos yritykselläsi on ammattilaisten rakentama WooCommerce-kauppa, tämä artikkeli ei ole todennäköisesti sinua varten.

Sen sijaan tämä artikkeli on sinulle yrittäjä, jonka yrityksessä on huikea potentiaali ja vahvat kasvunäkymät, mutta oma järjestelmäinfra toimii tällä hetkellä kasvun esteenä.

Aloitan tarinan kertomalla omista viiden vuoden takaisista kokemuksistani, jotta sinä voisit välttää samat virheet ja tehdä järkevämpiä valintoja yrityksesi kasvutaipaleella.

Miten päädyin valitsemaan WooCommercen yrityksemme verkkokauppa-alustaksi?

Olen rakentanut harrastusmielessä verkkosivuja HTML:llä jostain 2000-luvun alusta alkaen, ja julkaisujärjestelmien tulo helpotti aikanaan hommaa huomattavasti.

Bisnesmaailmassa rakensin ensimmäisen verkkosivustoni Joomlalla maksupäätteiden ja kassajärjestelmien erikoisliikkeelle vuonna 2011, mutta en ollut tyytyväinen sen kankeuteen. Hyvin pian kartoitin tilalle uuden ratkaisun, Wordpressin, sillä se laajentuisi kätevästi yrityksemme tarpeiden mukaan myös verkkokauppa-alustaksi asti.

Mikä on tärkeintä verkkosivuston tai verkkokauppa-alustan vaihdossa?

Alustan vaihto Joomlasta Wordpressiin oli suhteellisen yksinkertaista, sillä sisältösivuja oli vähän. Kuitenkin näillä sivuilla oli hyvät hakukonesijoitukset, ja sijoitusten turvaaminen oli mukana suunnitelmissani hyvissä ajoin. Uudelleenohjaukset toteutettiin lopulta 301-tyyppisinä palvelintasolla. Sivustouudistuksien yhteydessä tämä onkin yksi tärkeimpiä asioita – huolehtia siitä, ettei asiakas joudu katselemaan 404-virheilmoituksia, vaan että osoiterakenteen muuttuessa linkit ohjataan oikein. Jos yrityksellä on vielä maksullista mainontaa pyörimässä, niin siinä helposti koko virhe eskaloituu suureksi rahareiäksi.

Vinkki 1: Mikäli sivustosi osoiterakenne muuttuu verkkokauppa-alustaa vaihtaessa, kiinnitä erityistä huomiota uudelleenohjauksiin ja toteuta ne alan ammattilaisella. 


Vinkki 2: Varmista yleisesti, että uusi alusta on teknisesti hakukoneoptimoitu.


Vinkki 3: Mikäli alustavaihdos on sinulle ajankohtainen ja nykyisellä sivustolla on paljon sisältöä, on yleensä kätevintä viedä sisällöt csv-tiedostona järjestelmästä toiseen.


Vinkki 4: Kannattaa varata aikaa mm. sisältösivujen ja blogiartikkeleiden siistimiseen, mikäli edellä mainitut on rakennettu page builderilla. Tällöin ne sisältävät page builderin omaa koodia, jota uusi järjestelmä ei todennäköisesti ymmärrä. Siivoa koodit pois csv-vientitiedostosta.

WooCommerce antaa sinulle mahdollisuuden luoda mitä vaan, hyvässä ja pahassa...

Wordpressin myötä me otettiin lisäksi käyttöön WooCommerce-verkkokauppalaajennus maksupäätteiden vuokrasopimusten nettimyyntiä varten. WooCommerce vaikutti varsinaiselta karkkikaupalta, koska sivuston pystytys oli niin helppoa ja mukavaa. (Ylläpito sen sijaan ei pidemmän päälle enää ollut, mutta se on toinen tarina se.) Alusta laajeni yhtä nopeasti, kun vain ehti ideoida uusia toimintoja ja ottaa niitä käyttöön. (Siinä toinen kohtalokas ajatus näin jälkiviisaana.)

Kaikki vaikutti toistaiseksi hyvältä ja hallittavalta. WooCommercesta hyviä puolia ei kauheasti tarvitse etsiä, sillä niitä riittää, mutta mainitaan niistä yksi itselleni tärkeä.

WooCommerce on erittäin hakukoneystävällinen

Verkkokaupan ylläpidon ohessa tein myös digimarkkinointia, tosin lähes olemattomalla budjetilla. Hakukoneoptimointi yhdistettynä erinomaiseen palveluun, suosituksiin ja satunnaisiin mainoksiin paikallislehdissä tuntui toimivan, sillä onnistuimme kasvattamaan firmaa.

Käytin alusta asti Wordpressin Yoast SEO -lisäosaa, joskin alusta on luonnostaankin erittäin hakukoneystävällinen. Wordpress kutsuu bloggaamaan ja tuottamaan sisältöä, joka on hunajaa hakukoneille. Vaikka myimme myös kassajärjestelmiä, yritys profiloitui laajan valikoiman ansiosta vahviten maksupäätteisiin.

Firman aluksi paikallinen asiakaskunta laajeni nopeasti ympäri Suomen, ja liidejä ja tarjouspyyntöjä tuli lähes päivittäin. Tuolloin totesin, että inbound-markkinointi on “uskontoni” myös jatkossa.

Vinkki 5: Luo sisältöstrategia, joka ohjaa sisällöntuotantoa ja mahdollistaa tavoitteellisen markkinointifunnelin rakentamisen.


Vinkki 6: Investoi brändiin, vaikka se tuntuisi kaukaiselta. Amazon ei tarvitse kaunista verkkokauppaa, koska kaikki tuntevat sen muutenkin.


Vinkki 7: Muista, että nettisivusi tekevät ensivaikutelman puolestasi. Älä unohda viimeistelyä.



WooCommerce vaatii jatkuvaa teknistä ylläpitoa

Tämä ei ole kuitenkaan mikään ruusuinen rakkaustarina WooCommercea kohtaan, vaan on aika puhua realiteeteista.

Wordpressin ja sen lisäosien päivittämistä ei voi aliarvioida tai tehdä silloin tällöin. Wordpress on avoimen lähdekoodin järjestelmänä altis tietoturva-aukoille, joiden kautta voi pahimmassa tapauksessa vuotaa arkaluontoisia tietoja. Wordpressin lisäosia päivittäessä tuli tutuksi teemojen väliset konfliktit, ja niiden selvitykseen oli aiheellista löytyä välillä vähän diipimpää teknistä osaamista. Saattoi olla, että jonkin päivityksen jälkeen sivustolta hävisi kuukausihinnat tai ulkoasu meni rikki. Sivusto kuitenkin piti testata jokaisen päivityksen jälkeen huolellisesti, jotta testaus ei jää asiakkaiden kontolle.

WooCommercen päivittämisestä oli lopulta tullut itselleni riippakivi; alussa se oli tyhjä leikkikenttä täynnä mitä houkuttelevimpia leluja, mutta lopuksi se tappoi luovuuden ja inspiraation. Ei ollut aikaa sisällöntuotantoon ja bloggaamiseen, koska ylläpito vei sen päivän viikosta, mikä verkkokaupan päivittämiseen oli varattu.

Toki meitä on moneen lähtöön, toiselle tekninen ylläpito on nimenomaan “se jokin” ja sisällöntuotanto puolestaan ulkoistetaan osaavalle taholle.

Vinkki 8: Lisäosa”strategia” ei sovi kasvuyritykselle.


Kasvun myötä kasvavat myös vaatimukset prosesseille ja toiminnanohjaukselle

Liiketoiminnan kehittyessä vaatimukset verkkosivustolle alkoivat kasvamaan. Lisäksi asiakasmäärien kasvaessa alkoi nousta tarpeita asiakkuudenhallinnalle (CRM), uutiskirjeille ja projektinhallinnalle.

Netistä löytyi jo 2010-luvun puolivälissä paljon pilvipalveluita, joita oli erityisen helppo tilata korttimaksulla ja ottaa intuitiivisesti käyttöön. Kasvuvuosina me otettiinkin käyttöön mm. seuraavia ohjelmia:

  • Uutiskirjemarkkinointiin Mailchimp

  • Projektinhallintaan Monday

  • Kivijalkaliikkeen kassajärjestelmäksi ja toistuvaislaskutukseen SKJ

  • … ja kivijalkapuolen markkinoinnin automaatioon Spotmore

Suurin haaste oli toimivan CRM:n löytäminen; testailin useita erilaisia CRM-järjestelmiä, kuten Zoho, Tiger, Pipedrive ja kotimainen Lunni. Lunni oli meillä pitkään käytössä, mutta sen integroiminen toiminnanohjaukseen olisi ollut kallista.

Vinkki 9: Etsi, analysoi ja korjaa kasvun esteitä aktiivisesti.


Vinkki 10: Kellota aika, minkä käytät eri ohjelmistojen päivittämiseen, testailuun ja ongelmanratkaisuun, ja muunna se rahaksi.


Vinkki 11: Laske, minkä verran olisit voinut tehdä myyntiä samassa ajassa yhtenäisellä, toimivalla toiminnanohjausjärjestelmällä.


Mitä useampi ohjelmisto, sitä enemmän painetta integraatioille

Tässä vaiheessa yritykseen kyllä luotiin toimintaa tehostavia prosesseja, mutta järjestelmähimmeli oli melkoinen. Oli kipeä tarve ratkaista liiketoiminnan tarpeita, mutta loppupeleissä eri ohjelmistot eivät toimineet moottorina liiketoiminnan kasvattamisessa, vaan pikemminkin kasvun hidastajana.

Meidän pääliiketoimintaa oli maksujärjestelmien ja kassojen myynti, mutta jatkuva murheenkryyni sekä meille että asiakkaillemme oli se, että järjestelmien integrointiin ei tuntunut löytyvän kustannustehokasta ratkaisua. Parhaatkaan testaamamme järjestelmät ja ohjelmistot eivät lopulta tukeneet koko liiketoimintaa.

Moni heittää tässä vaiheessa integraatiokortin kehiin. Integroinneista sanon sen verran, että ne vaativat investointikykyä (sekä alkuinvestointi että jatkokehitys), vahvaa integraation vaatimusmäärittelyjen osaamista ja asiakkaan puolelta taitoa osata ostaa järjestelmiä oikeilta tahoilta. Lisäksi tarvitaan liitos liiketoimintastrategiaan, jolloin kasvutavoitteet sanelevat ehdot teknologialle ja investointi asettuu oikeisiin mittasuhteisiin yrityksen strategisena kilpailuetutekijänä.

Itse totesin noin 5 vuoden WooCommerce-ylläpitohommien jälkeen viimein “kiitos, mutta ei kiitos”, ja sen jälkeen olen käyttänyt aikani paremmin Odoon yhteensopivien sovellusten kanssa keskittyen enemmän asiakkaisiin, digimarkkinointiin ja sisällöntuotantoon.

Neuvoisin samassa tilanteessa olevia yrittäjiä toimimaan seuraavasti:

Vinkki 12: Tilaa verkkokauppatoteutus aina rautaiselta ammattilaiselta äläkä tee itse, ellet ole itse sellainen.


Lue lisää Odoo Verkkokaupparatkaisustamme

Tutustu Odoo-sovelluksiin

WooCommerce-kokemuksia verkkokaupan ylläpitäjän näkökulmasta
Vividi Oy, Johanna Valkonen 15 helmikuuta, 2021
Arkistoi


Kuuntele Bites by Vividi -podcastiamme Youtubessa, Spotifyssa tai Google Podcast-palvelussa: