Yritysvastuun kolmikanta

Yrityksen voittopottia rakennetaan vastuullisella toiminnalla – pitkäjänteisesti ja läpinäkyvästi

Olen kasvanut yrittäjäperheessä, missä olen oppinut työn tekemisen mentaliteetin. Olen myös ollut suurimman osan työurastani yrittäjänä. Siitä huolimatta tunnen erittäin vieraaksi bisnesmaailmasta tunnetut kovat arvot. Pyritään mahdollisimman kovaan tulokseen, mietitään mistä voidaan säästää kuluissa, kuinka suoriudutaan mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti. Jo osakeyhtiölakikin sanoo, että osakeyhtiön tarkoitus on tehdä omistajille voittoa. Jokin siinä kuitenkin sotii omaa arvomaailmaa vastaan. Siksi olenkin pohtinut, että olenko jotenkin vääränlainen yrittäjä, kun en sovi perinteiseen kaavaan.

Olin viime viikolla kuuntelemassa #mimmikoodaa yhteisön (erittäin toimivasti!) järjestettyä etätapahtumaa nimeltä 'This is not a webinar'. VTT:n puheenvuorossa Mika Nieminen puhui aiheesta 'Vastuullinen teknologia'. Hän puhui tutkimustulosten kertovan siitä, että kuluttajien lisäksi myös yritykset itse uskovat yhä enemmän vastuullisuuden merkityksen kasvaneen. Perinteisesti yrityksillä on ollut taloudellinen vastuu. Tietysti toiminnan tulee olla taloudellisesti kannattavaa, jotta se voi jatkua, muuten laitetaan lappu luukulle. Nykyään puhutaan jaetusta arvosta, jossa vastuullisuus jaetaan taloudellisen vastuun lisäksi sosiaaliseen ja ympäristövastuuseen. Sosiaalisessa vastuussa mietitään niin sisäisiä (henkilöstöä), kuin ulkoisia (asiakkaita, ihmisiä, yhteiskunta) vaikutuksia. Ympäristön vastuulla tietysti toiminnan vaikutusta luontoon.

Mikan kommentti siitä, että vaikka osakeyhtiölaki sanoo yhtiön tarkoituksen olevan tehdä voittoa omistajille, ei siinä kuitenkaan sanota, että voittoa on tehtävä mahdollisimman paljon mahdollisimman nopeasti (ja hinnalla millä hyvänsä). Voittoa ja kannattavuutta pyritäänkin tekemää pitkällä aikavälillä. Tässä tullaankin yritysvastuullisuuden edellä mainittuun kolmeen osaan, sanotaan sitä vaikka yritysvastuun kolmikannaksi. En usko, että millään skenaariolla voidaan tehdä pitkällä aikavälillä taloudellisesti kannattavaa bisnestä nykymaailmassa, jos ei oteta huomioon myös sosiaalista että ympäristön näkökulmaa. Joitakin kymmeniä vuosia sitten asia oli hieman erilainen.

Tämä ajatus oli itselleni jotenkin erittäin huojentava. Näistä asioista on alettu puhumaan ääneen, asiat siis ovat muuttumaan päin. Ei heti, mutta askel kerrallaan. Ehkä en siis olekaan vääränlainen yrittäjä näine ajatuksineni, vaan näkemykseni ja katsomukseni on sitä, mitä ollaan yhä enemmän tulevaisuudessa. Siksi näistä asioista tuleekin uskaltaa puhua ääneen. Jakaa yrityksen arvoja ja toimintatapoja julkisesti. Kun omat ja yritysten (joilta ostamme palveluita/tuotteita) arvot kohtaavat, teemme yhdessä tätä muutosta tulevaisuuteen. Jos taas näytämme ostovalinnoillamme, että vanhatkin toimintatavat käyvät, ei yrityksellä itsellään ole niin kovaa painetta muuttua.

Yritysvastuun kolmikanta
Vividi Oy, Jenni Heikkilä 27 marraskuuta, 2020
Arkistoi