Miksi suosimme Odoo Enterprise -versiota?

Toimintamme moottorina on Odoo, yrityssovelluksista koostuva ERP-ratkaisu, jota on saatavilla Community ja Enterprise -versioina. Me Vividillä keskitymme toimittamaan asiakkaille Odoon lisenssimaksullista Enterprise-versiota mahdollisimman pitkälle valmiilla ominaisuuksilla.

Odoo Community- ja Enterprise -versioiden erot

Olennaisinta on ymmärtää ensin, että kyseessä on sama Odoo-ohjelmisto. Kaikki pohjautuu siis samaan avoimen lähdekoodin Community-ytimeen, mutta Enterprise on sen päälle toiminnoiltaan rikastettu ja lisensoitu versio, johon on saatavilla Odoo S.A.:n tuki. Community-version tuki puolestaan toimii yhteisön voimin. Näiden kahden version ominaisuuksista löytyy tarkempi vertailutaulukko Odoon verkkosivuilla.

Mistä tiedän, kumpi on yritykselleni sopivampi ratkaisu?

Me käytämme Odoo Enterprise -projekteissamme Odoo.sh -palvelinta. Communityä ei voi asentaa Odoo.sh -palvelimelle ja kaikkiaan sen kanssa toimiminen tarkoittaa IT-projektia, jossa asiakkaalle tehdään avointa lähdekoodia ja muuta ohjelmistokehitystä hyödyntäen oma räätälöity ratkaisu. Näin saadaan tietysti parhaiten toteutettua juuri sellainen ratkaisu kuin asiakas haluaa, mutta edullisin vaihtoehto se ei välttämättä ole, vaikka Community-versio ilmainen onkin. Päivitykset uusiin versioihin tulee tehdä hallitusti ja integraatioiden ylläpito muihin järjestelmiin vaatii koodarin työtä, mikä kannattaa ottaa huomioon kustannuksia budjetoidessa.

Vastaavasti Enterprise-version kanssa tulee olla tarvittaessa valmis viilaamaan omia toimintamalleja, jotta pysytään kustannustehokkaammassa versiossa ja saadaan nauttia uusimmista ominaisuuksista automaattisten päivitysten myötä.

Sopivin ratkaisu riippuu siis kärjistetysti siitä, kuinka tärkeää asiakkaalle on saada kaikki toivomansa ominaisuudet hinnalla millä hyvänsä, versus kuinka paljon hän on valmis joustamaan vaatimuksissaan ja muokkaamaan toimintatapojaan. Yhtä tärkeää on löytää itselle sopiva Odoo-kumppani, joka kertoo rehellisesti asiakkaan näkökulmasta kannattavimman vaihtoehdon. Me lupaamme sanoa suoraan, jos joskus emme ole oikea vaihtoehto asiakkaan tarpeisiin.


Millainen Odoo-kumppani Vividi on?

  1. Emme ole IT-talo, tarjoamme ketteriä ja kustannustehokkaita ratkaisuja yrityksen liiketoiminnan kehittämiseksi ja paremman kannattavuuden aikaansaamiseksi.

  2. Autamme asiakasyritystä uudistumaan, parantamaan asiakaskokemusta ja työntekijöiden viihtyvyyttä sekä yrittäjän oman työn mielekkyyttä.

  3. Otamme uutta ohjelmistoa käyttöön pala kerrallaan, suunnitellen kuitenkin ohjelmistoratkaisun pitkän tähtäimen tarpeisiin. Tarjoamme tukea myös käyttöönottovaiheeseen.

  4. Toimintatapamme on haastaa yritystä uusiutumaan aidosti asiakasta kuunnellen ja asiakkaan kannalta parhaita ratkaisuja etsien. Emme tuputa ratkaisuja, jos näemme, että niille ei ole tarvetta. Toimimme vilpittömästi ja rehellisesti.

  5. Vividin asiantuntijoilla on pitkä kokemus ja monipuolista osaamista tietojärjestelmien uusimisesta, taloushallinnon ja kirjanpidon prosesseista sekä näiden käytännön toteuttamisesta.

Miten ratkaisemme tarpeet, joita standardiohjelmisto ei ratkaise?

Hyödynnämme myös Odoon Apps -kauppaa, josta löytyy 3. osapuolten tuottamia lisämoduuleja sekä ilmaiseksi että maksullisina. Esimerkiksi versioon 13 yhteensopivat sovelluksia voit tutkailla Odoo Apps -sovelluskaupassa.

Kun tietokannat pystytetään Odoo.sh -pilvipalvelimelle (kustannus noin 60-70 e/kk), Odoo vastaa palvelimen ylläpidosta ja versiopäivityksistä. Sen lisäksi tietokantaan voidaan lisätä kolmannen osapuolen lisämoduuleja. Moduuleja ei kuitenkaan oteta käyttöön ilman niiden testaamista ja arviointia (lisäpalvelu). Asiakaskohtaisia räätälöintejä voidaan toteuttaa pitkälti myös Odoo Studio -moduulilla.

Tarvittaessa kauttamme on saatavilla myös räätälöityjä ohjelmistokehityspalveluita, mikäli niille on perusteltu tarve (eikä "tää olisi kiva ominaisuus").

Millainen on Vividin hinnoittelumalli?

Meidän kanssamme edeten kustannukset muodostuvat karkeasti arvioiden seuraavasti:

  1. Konsultointi ja ROI-analyysin teko demovaiheessa 0,5 - 1 pvä per moduuli. Sisältää perusominaisuuksien koulutuksen pääkäyttäjille ja käyttöoikeudet demotietokantaan 25 päivän ajaksi. ROI-analyysi sisältää asiakkaan tarvitsemien toiminnallisuuksien toteutusehdotuksen ja työmääräarvion, jonka avulla tarkentuu hankkeen kokonaisbudjetti.

  2. Jos demovaiheen päätteeksi todetaan asiakkaalle sopivan ratkaisun löytyneen, teemme Odoon kanssa asiakkaalle tarjouksen tarvittavista ohjelmistolisensseistä. Lisenssien hinnat voi laskea myös Odoon nettisivuilla laskurin avulla.

  3. Tietokannan pystytys Odoo.sh -palvelimelle perusasetuksilla 2 h + Odoo.sh-palvelimen käyttökoulutus 2 h

  4. Konsultointi ja suunniteltujen toiminnallisuuksien toteutus erikseen laaditun projektisuunnitelman mukaisesti. Palvelimella on tuotantokannan (master) lisäksi käytettävissä testikanta (staging), jossa halutut toiminnallisuudet voidaan ensin demota ja testata asiakkaan kanssa. Vaiheessa 1 tehdyn ROI-analyysin mukaan sovitut toteutukset veloitetaan tunti- tai päivähinnalla erillisen tarjouksen ja projektisuunnitelman mukaan. Asiakkaalla on mahdollisuus valita tässä vaiheessa, mitä asioita hän haluaa tehdä itse ja mitä tilata meiltä. Jos asiakas haluaa tehdä paljon itse, silloin hän voi tilata meiltä myös koulutusta tuntihinnalla aina kulloisenkin tarpeen mukaan.

Tuntihintamme on 125 € (alv 0%). Konsultointi on mahdollista sisällyttää ELY:n rahoittamiin kehityshankkeisiin, jolloin niihin saa tukea 50% kustannuksista.


Artikkelin kirjoittivat yhdessä Vividin Johanna Valkonen ja 
Sari Mäyrä

sisään Odoo
Miksi suosimme Odoo Enterprise -versiota?
Vividi Oy, Johanna Valkonen
1 syyskuuta, 2020
Jaa tämä kirjoitus
Tunnisteet
Muokkaa
Arkistoi
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin