Näin teet somepäivitykset Odoolla kerralla kaikkiin kanaviin

Moderni markkinointi säästää aikaa

Johanna Valkonen

Wow! Odoon uusin versio 13 tarjoilee kiinnostavia toimintoja markkinoijalle. Kirjoitan näistä blogiin maistiaisia ja ensimmäisenä vuorossa somepostaukset.



Odoosta löytyy nyt uusi somemarkkinoinnin sovellus eli Social Marketing -app, jonka avulla voin tehdä yrityksen somepäivitykset Odoon kautta. Yhdellä kertaa, kaikkiin kanaviin. Seuraavaksi voinkin siis jättää yrityksemme Facebookin, LinkedInin ja Twitterin päivittämisen Odoon huoleksi 😉

(No, sentään robotit eivät vielä hoida itse sisällöntuotantoa..)


Social Marketing -sovellus on superhelppo ottaa käyttöön. Kunhan käyttää uusimpaa versiota 13, Social Marketing löytyy Odoo Apps -sovelluskaupan kautta.

[Me Vividillä toimitetamme asiakkaillemme aina Odoo Enterprise -versiota, joka päivittyy automaattisesti aina uusimpaan versioon. Asiakkaanamme saat siis Social Marketingin helposti käyttöön. Hinnoittelu osoitteessa odoo.com/pricing ja palvelut erikseen tarpeen mukaan.]

Asennan sovelluksen ja kytken ensi töikseni firman somekanavat Odooseen. Feedistä näen viimeisimmät päivityksemme tilastoineen Facebookissa ja Twitterissä, jos oltaisiin julkaistu sinne jotain. Jatkossa sekin kanava on onneksi helppo pitää ajan tasalla.


Seuraavaksi kokeilen julkaisun tekemistä. Painan siis New Post -painiketta ja luonnostelen julkaisun. Lisään kuvan ja tekstin julkaisulle. Muista linkki vasta kommentteihin parantaaksesi julkaisun orgaanista näkyvyyttä.


Pro-markkinoija tietysti räätälöi viestin jokaiseen somekanavaan erikseen, koska syystäkin näitä somekanavia on monta. LinkedInissä keskitytään työelämään tai sen sivuilmiöihin, kun taas Facebookissa sisältö on yleensä vapaamuotoisempaa. Tällä kertaa laitan saman viestin kaikkiin kanaviin. (Edit: Huomioi Twitterin merkkirajoitus!)

Push-viesti on kiinnostava toiminto, jota aion kokeilla tulevaisuudessa. Jos käytössä on Odoo Website, voin lähettää kampanjaan kuuluvia push-viestejä sivustolla vieraileville asiakkaille. Push-viesti ilmestyy vastaanottajalle ponnahdusikkunan tavoin, ja sen avulla viestille saadaan suurempi huomioarvo. Push-viestillä voidaan houkutella asiakas vaikkapa erityiselle kampanja-, tilaus- tai yhteydenottosivulle.

Myös analytiikka on sisäänrakennettuna Social Marketingiin. Lisäämällä vielä uuden kampanjan julkaisun tietoihin, pystyn myöhemmin seuraamaan kampanjani tehoa kokonaisuutena eri kanavissa, ja seuraamaan johtaako päivitys liideihin, tarjouksiin tai kauppoihin. Palataan näihin ominaisuuksiin myöhemmin.

Somemarkkinoinnin sovellus sopii myös asiantuntijoiden käyttöön, koska asetuksissa voi linkittää firman tilien sijaan henkilökohtaiset sometilinsä:




Itse pidän hurjasti Odoon somemarkkinointitoiminnoista – helpottaa hurjasti tekemistä. Suosittelen kokeilemaan!