Megatrendien viidakossa

Kuinka huomioit megatrendit liiketoiminnassasi?

Meidän ensimmäisessä Bites by Vividi -podcastissa käsiteltiin megatrendejä ja ajattelin kirjoitella niistä vielä muutamia ajatuksia tänne blogin puolelle.

Megatrendillä tarkoitetaan siis maailmanlaajuista, yleistä kehityssuuntaa, joka koostuu useista pienemmistä ilmiöistä. Muutama esimerkki tällaisista ilmiöistä ovat esimerkiksi kaupungistuminen ja digitalisaatio. Nämä eivät ole ohimeneviä trendejä, vaan hitaasti yhteiskuntaa muuttavia ja mullistavia tekijöitä.

Miten yritysten tulisi ottaa megatrendit huomioon toiminnassaan?

Sitra on julkaissut alkuvuodesta tuoreen selvityksen Megatrendit 2020. He jakavat megatrendit viiteen osaan:

  1. Ekologisella jälleenrakennuksella on kiire

  2. Väestö ikääntyy ja monimuotoistuu

  3. Verkostomainen valta voimistuu

  4. Teknologia sulautuu kaikkeen

  5. Talousjärjestelmä etsii suuntaansa


Miten tämä sitten vaikuttaa sinuun ja yritystoimintaasi?

Teknologia vaikuttaa näkyvimmin

Jos mietitään elämää kymmenenkin vuotta taaksepäin, alkoivat älypuhelimet tulla markkinoille. Nykyään lähes kaikilla on älypuhelimet ja on lähes itsestäänselvää, että kaikki laskujen maksusta musiikin kuunteluun toimii jollakin älylaitteella. Tai ainakin kuluttajapuolella.

Miten sitten on omassa yrityksessäsi, voiko siellä hoitaa vaikkapa asiakasviestinnän ja laskujen maksun kännykällä? Valtaosa vastaa tähän vielä että ei. Siinä yksi aiemmin listatuista megatrendeistä - teknologia sulautuu kaikkeen. Ehkä tunnetaan paremmin nimellä digitalisaatio.

Varsinkin teknologian kehittyminen on lähtenyt kuluttajien toiveista ja haluista ja vasta nyt se on alkanut tavoittaa paremmin myös yritykset. Yrityksissä on vasta viime vuosina alettu pohtia, että voisiko näitä toimintoja suorittaa jostain muualta kuin toimiston pöytäkoneelta.

Kuluttajan näkökulmasta tätä pidetään jopa hölmönä. Kun nuoret alkavat yrittäjiksi, heille ei todennäköisesti tule edes mieleen ottaa sellaisia ohjelmistoja ja työkaluja käyttöön, joita ei voi käyttää mobiilisti.

Vai haluatko vastaanottaa laskut paperisena toimistolle, jonka jälkeen laitat ne verkkopankissa maksuun ja viet kuittipinon kirjanpitäjälle? Vaihtoehtoisesti laskut näkyisivät suoraan kirjanpito-ohjelmassa, josta ne laitetaan parilla klikkauksella maksuun ja kirjanpitokin on jo lähes valmis näiltä osin.

Vähän kuin omat henkilökohtaiset laskuni tulevat kaikki tällä hetkellä verkkopankkiin. En haluaisi, että yrityksessäni toimittaisiin toisella tapaa, jos se vain on mahdollista.

Mitä enemmän nuorempi sukupolvi astuu työelämään ja yrittäjiksi, nämä vaihtoehdot alkavat olemaan (ja ovat jo) arkipäivää. Vanhempi teknologia jää taka-alalle ja vähitellen poistuu kokonaan.

Nämä ovat vain muutamia käytännön esimerkkejä, jotka ovat jo osittain arkipäivää. Muutos tulee olemaan valtava ja vaikuttaa kaikkiin osa-alueisiin niin töissä kuin kotona. 

Entä miten ilmastonmuutos tai yrityksen ekologisuus liittyy megatrendeihin? Tai omaan yritystoimintaani?

Maapallon kantokyky

Kierrätys, ekologisten tuotteiden valinta ja kulutuksen vähentäminen on jo kuluttajapuolella monelle arkipäivää.

Puhutaan päästöjen vähentämisestä, mutta valtaosalla mielipide taitaa edelleen olla se, että ei meidän tekemisellä ole niin väliä, jos Aasiassa ja erityisesti Kiinassa ei tehdä ensin muutosta. Vai olisiko sittenkin?

Sama ketjureaktio toimii myös täällä, kuten aiemmassa teknologia esimerkissä. Yhä suurempi osa ihmisistä on tietoisempia kuluttajia - erityisesti nuorempi sukupolvi. Vähitellen he hakevat enemmän tuotteita sekä palveluita yrityksiltä, jotka viestivät omista arvoistaan. Mikäli arvot kohtaavat, ostopäätös on helpompi tehdä.

Samoin yritykset ostavat palveluita toisilta yrityksiltä, joiden arvot kohtaavat. Sielläkin taustalla ovat ihmiset ja heidän arvonsa.

Vähitellen pois putoavat sellaiset tekijät, jotka eivät ota näitä asioita huomioon tai pidä tärkeänä. Joko pois putoaminen tapahtuu lainsäädännön, tai ihmisten arvojen ja kulutuksen kautta.

Ja faktahan on, että maapallo ei kestä loputtomiin nykyistä menoa. Ennemmin tai myöhemmin meidän kaikkien kulutus tulee muuttumaan radikaalisti ja tällä on vaikutusta ihan kaikkeen.

Katse tulevaan

Osa megatrendeistä näkyy jo nyt jokaisen työssä. Jotkin toimialat ovat muutoksen kierteessä, osa jopa jo hävinnyt. Jotkin asiat tuntuvat vielä niin kovin kaukaisilta, että niihin malttaisi pysähtyä.

Jos joku on kuitenkin varmaa, niin se on muutos. Se tulee olemaan entistä nopeampaa, jonka vuoksi omaa yritystoimintaa tulee peilata muutaman vuoden budjettiseurannan lisäksi isommassa kuvassa kymmenen, jopa usean vuosikymmenen päähän.

Millaisessa maailmassa silloin elämme? Kukaan ei sitä tiedä varmaksi ja muuttujia tulee vastaan paljon.

Meillä on kuitenkin hurjan suuri vaikutus siihen, millaiseen suuntaan haluamme toimintaamme viedä. Nyt erityisesti kuluneen kevään aikana olen huomannut, että sanat ovat alkaneet muuttua teoiksi monessa paikkassa. Kuulostaa jopa utopistiselta ja suureelliselta, mutta tämä on myös erittäin mielenkiintoista. Yksin siihen ei kukaan kykene, mutta matka kannattaa jo aloittaa, jotta ehtii kelkkaan mukaan!

Jos aihe kiinnostaa lisää, niin käy kuuntelemassa tästä podcastimme Megatrendit mankelissa!


Megatrendien viidakossa
Vividi Oy, Jenni Heikkilä
27 toukokuuta, 2020
Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin