Mitä me arvostamme muutoksen myllerryksessä?

Sain juuri luettua loppuun Kirsti Paakkasen elämästä kertovan kirjan "Ja suurin niistä on rakkaus". Värikäs ura ja monivivahteinen persoona kuvattiin kirjassa yksittäisten tapahtumien ja hetkien kautta, joissa pääosassa oli aina intohimo elämään ja oman elämäntehtävän täyttämiseen sekä mielenkiinto ihmisistä löytyvään potentiaaliin. Marimekon nostaminen tappiosta menestykseen perustui siihen, että Paakkanen - kuten Armi Ratia aikanaan - ymmärsi design'in olevan yrityksen kovinta ydintä. Aivan kuten se oli hänelle itselleenkin asia, joka teki elämästä elämisen arvoista. 

Kun yrityksen liiketoiminta on omistajilleen "rakas lapsi", on menestykselle olemassa vankka pohja. Jokainen yrittäjä tarvitsee kuitenkin ympärilleen ihmisiä, jotka mahdollistavat liiketoiminnan ja kehittämisen. Työntekijöistä pitää löytää itselle "dream team" ja yksityiselämässäkin omat luottohenkilöt ovat tärkeitä huoltojoukkoja. Asiakkaiden tärkeys on ilmiselvää, mutta muistammeko ottaa heidätkin huomioon myös ihmisinä, eikä pelkkinä toimitusosoitteina? Kirsti Paakkanen osasi arvostaa sekä työntekijöitään että asiakkaitaan ja muita yhteistyökumppaneitaan ainutlaatuisina, arvokkaina ihmisinä. Työntekijöissään hän näki käyttämätöntä potentiaalia ja piileviä kykyjä, joita halusi ihmisten oppivan ottamaan käyttöön potkimalla heitä aina isompiin haasteisiin, yrittämään ja joskus erehtymäänkin.

Lentokoneessa pitää hädän hetkellä laittaa ensin itselle happinaamari, jotta pystyy auttamaan muita. Sama sääntö pitäisi muistaa muussakin elämässä. Yrittäjän on tärkeää huolehtia omasta jaksamisesta ja osata arvostaa itseään ainutlaatuisena ja kyvykkäänä ihmisenä. Kun tunnistaa omassa elämässä ne asiat, jotka saavat sydämen sykkimään ja ideat pulppuamaan, voi niistä löytyä myös bisneksiin kultasuoni. Happinaamari-säännössä on kuitenkin tärkeä ehto, jota ei pidä unohtaa: "jotta pystyy auttamaan muita". Kirsti Paakkanen käänsi Marimekossa organisaatiokaavion ylösalaisin ja asetti itsensä alimmaksi. Kukapa muukaan siellä voisi olla kuin yrityksen tärkein peruskivi, omistaja, joka tietää mihin suuntaan yrityksen on mentävä, mitä sen ihmisten on tehtävä tavoitteiden saavuttamiseksi.

Meidän yrityksessämme on kolme intohimoista yrittäjää, kaikki ainutlaatuisia omilla kyvyillään ja erilaisilla osaamisilla väritettyjä. Meillä jokaisella on työssä oma happinaamarimme. Minulla se on liiketoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen ihmisten ja tietojärjestelmien symbioosissa. Jenni nauttii tietotekniikan ja taloushallinnon yksityiskohtiin syventymisestä ja Johanna saa toteuttaa design-taitojaan verkkosivujen, nettikauppojen ja markkinoinnin parissa. Nämä tehtävät saavat meidät innostumaan ja hymyilemään, koska uskomme, että niiden kautta pystymme auttamaan yrittäjäystäviämme. Yhdessä, tasavertaisesti, toisiamme arvostaen ja elämästä iloiten!

Mitä me arvostamme muutoksen myllerryksessä?
Vividi Oy, Sari Mäyrä
5 elokuuta, 2020
Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin