Onnistuneen hankinnan taustalla on kaikkien sitoutuminen

Hyötyjä ja ominaisuuksia, tänne kaikki kerralla!

Tiedätkö sen tunteen joka sinut valtaa, kun myyjä osaa sanoittaa turhautumisesi johonkin tiettyyn asiaan ja häneltä löytyy siihen ratkaisu?

Minä ainakin tiedän! Hankaava kivi kengässä tuntuu siirtyneen hieman paremmalle paikalle, ehkä se unohtuu hetkeksi. Voi kun voisinkin ottaa sen kiven nyt heti pois! Jossain tapauksissa kyllä, mutta mitä suuremmasta hankinnasta on kyse, sitä kauemmin prosessissa kestää.

Mikäli tarkoituksesi on esimerkiksi sähköistää myyntiä ja markkinointia, prosessin kulku saattaa jo olla tuttu mihin tähdätään, mutta toteutuakseen se vaatii paljon yksityiskohtien läpikäyntiä. Sen jälkeen kun yksityiskohdat on mietitty, on käytäntöön pano vielä oma osansa. Tässä vaiheessa tulee olla malttia, jotta kivi todella saadaan sieltä kengästä pois, eikä hankaa jalkaan kipeää rakkoa. Mikäli kipu yltyy liikaa, se pakottaa meidät pysähtymään kokonaan ja pahimmillaan vaihtamaan suuntaa takaisinpäin.


Tällä digitalisaation “kultakaudella” joudumme kestämään jatkuvaa muutosta. Kun puhutaan yritysohjelmistoista, ei näitä oteta käyttöön kuin uutta puhelinta, jonka ominaisuuksia lähdetään tutkimaan tarkemmin kun ostopäätös on jo tehty. Mitä laajemmasta ohjelmistosta on kyse, sitä kauemmin valmistelut ja käyttöönotto kestää. Jos olet juuri nyt hankkimassa ensimmäistä laajempaa ohjelmistoa yrityksellesi, en halua tällä tekstillä masentaa sinua. Ennemmin haluan, että tiedät paremmin minkälaisia täysin uusia asioita hankinnan kanssa tulee eteen. Hankinta ja käyttöönotto vaatii aikaa ja malttia. 


Tässä omat vinkkini onnistuneen hankinnan läpivientiin:

  1. Oma sitoutuminen. Tällä voidaan tarkoittaa yrittäjää itseään, tai sitten organisaationne sisällä toimivaa henkilöä, joka on sitoutunut hankintaan ja ymmärtää teidän tapanne toimia. Kun hankinta etenee käyttöönottoon, sitoutuminen tulee saada laajennettua koko organisaatioon. Tämäkin vaatii aikaa.

  2. Hyvä toimittaja. Hyvä toimittaja tuntee myytävän ohjelmiston, sekä haluaa ymmärtää liiketoimintaanne. Ilman liiketoiminnan ymmärrystä ohjelmistosta ei saada kaikkia hyötyjä irti, se saattaa jopa jäädä irralliseksi palaseksi johon kukaan ei ole sitoutunut.

  3. Kommunikointi. Jos joku on epäselvää, kysy. Älä oleta vaan kysy rohkeasti, jos et ole varma. Pahinta mitä voit tehdä, on olettaa ja tämä jos mikä aiheuttaa harmitusta jälkeenpäin. 
    Kommunikoinnilla tarkoitan toimittajan ja ostajan viestinnän lisäksi kommunikointia omassa organisaatiossa. Kun edessä on isompi hankinta joka vaikuttaa henkilöstön työskentelytapoihin, ei pidä unohtaa viestiä tästä koko henkilöstölle alusta asti. Myös he haluavat ymmärtää mitä tehdään ja miksi.

  4. Malttia! Kaikkia ominaisuuksia ja hyötyjä ei saada kerralla käyttöön. Jotta sinä ja organisaatiosi pysytte muutoksessa mukana, ei kaikkea voi heittää kerralla ylösalaisin. Tästä syystä voidaan palata takaisin kohtaan yksi, eli sitoutumiseen! Miksi halusitte lähteä tähän hankintaan mukaan?

Nyrkkisääntönä sanottakoon, että mitä enemmän ominaisuuksia ja toimintoja, sitä enemmän sitoutumista ja malttia. Näillä sanoin, malttia ja onnistuneita hankintoja! :)

Onnistuneen hankinnan taustalla on kaikkien sitoutuminen
Vividi Oy, Jenni Heikkilä
1 syyskuuta, 2020
Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin